hit counters

jueves, 1 de octubre de 2015

Gorges del Freser, Balandrau (2.585m) i Camí dels Enginyers

Els dies 13 i 14 de setembre del 2014 vam fer una ruta de dos dies d'alta muntanya pel Pirineu, a la comarca del Ripollès.

El primer dia vam fer Queralbs - Gorges del Freser - Balandrau, dormint al Refugi Coma de Vaca. I el dia següent vam realitzar el Camí dels Enginyers fins al Santuari de Núria.

Vam deixar els cotxes a l'aparcament de l'estació del cremallera a Queralbs, i des d'allà uns pocs metres a peu per carretera cap a baix...

...fins a arribar a la darrera corba que hi ha abans d'arribar al poble, per on havíem passat amb el vehicle, on a més hi ha clares indicacions de l'inici del recorregut.

En aquest tram coincidim amb la Ruta de les Centrals Hidroelèctriques del Freser, ens en creurem dues: la Farga...

...i la Central de Daió, construïda l'any 1907!

Un pont de fusta que marca un punt d'inflexió, deixem la pista i ens endinsem pel sender que va paral·lel...

...al riu Freser.

Salt del Grill...

...a partir d'aquí comencem a guanyar desnivell, uns 400m, però de forma molt progressiva...

...perquè seguim caminant pel fons de vall, fins que...

...arribem al Pont de les Marrades, el creuem i...

...pugem per Les Llosardes, on amb poca distància guanyarem 500m més de desnivell, una autèntica paret, se'ns dubte la part més exigent de tot l'itinerari (fotografia realitzada el dia posterior des del Camí dels Enginyers).

Com de costum, la duresa del pendent queda compensada per l'espectacular panoràmica! El traçat ben "dibuixat" que observem a la dreta, la Canal del Freser,  no és per on hem vingut, recordeu que nosaltres hem anat resseguint el curs del riu pel fons de vall.

El dia es va tapant, els núvols ens estan a punt d'atrapar, però...

...el camí no té pèrdua, està molt ben fitat i a més sabem on anem...

...així que no serà necessari fer-ne ús i podem seguir endavant.

Des del Torrent del Bogader (2.054m), baixem uns metres i ja som al Refugi Coma de Vaca (2.020m)...

...allà ens retrobem amb el riu Freser! Davant veiem: el cim del Racó (2.547m), a la dreta seguiria la Coma del Freser (on hi ha el Pic de l'Infern i el Bastiments) i a l'esquerra la Coma de Vaca (on destaquen el Torreneules i el Cim de la Coma del Clot)!!

Encara estem be de forces tot i portar acumulats uns 900m de desnivell, així que abandonem la comoditat del refugi,...

...seguim pujant muntanya amunt per la zona del Mantinell, fins a coronar...

...el Balandrau (2.585m)!! La meva tercera visita al cim, molt conegut en el món de l'excursionisme a Catalunya.

La nuvolositat ens va prohibir de veure res, be tot tot no es va tornar invisible! jaja

La Coma de del Freser, un bon lloc per plantar la tenda, com van fer un grup nombrós de joves. I és que de tan en tan va be recordar l'essència de la muntanya.

Les pastures de vaques...

...fent honor al seu nom!

Després de passar una nit fantàstica i estrellada, l'endemà ens vam aixecar puntuals ben d'hora ben d'hora, i és que a més estàvem avisats que per la tarda hi havia altes probabilitats de pluja, així que lentament ens acomiadem del Coma de Vaca...

...i comencem el Camí dels Enginyers, que no té pèrdua perquè des del principi està ben indicat!...

...i si teniu qualsevol dubte, a dins el refugi trobareu penjat un mapa extraordinari de la Editorial Alpina, que detalla el recorregut!! En el nostre cas, el farem de dreta a esquerra, de est a oest...

...travessant nombrosos colls (Collet de Guardiola, Collet de les Mentides, Collet de la Guilla) i torrents, per la carena sud del: Torreneueles, del Cim del Ras i del Pic de l'Àliga. Al fons, davant nostre, el Coll dels Homes.

La fauna salvatge sempre és la primera en matinar això segur! jeje

Hi ha alguns trams de pujada força pedregosos...

...fins i tot amb material fixat per ajudar-se en cas de inseguretat, però...

...en general, no hi ha cap dificultat tècnica remarcable, i menys pels que ja sou habituals de l'alta muntanya!

Finalment, a un ritme molt tranquil i amb pauses, culminem la carena...

...i fins al final el terreny és favorable!

Refugi forestal de les Pedrisses, a 2.134m d'alçada!! Com a curiositat, al seu costat hi baixa un petit torrent...

...i l'aigua va a parar al Salt del Grill, per on havíem passat el dia anterior! Aquesta fotografia me la van fer a un altre torrent molt pròxim al que us he fet referència!

Un altre, Torrent de Fontnegra!! Estic en deute amb tots els torrents, ja sabeu que l'aigua és la font de la vida, i jo ho vaig poder experimentar!

Alberg Pic de l'Àliga, a 2.122m!!

I finalment arribem a destinació: la Vall de Núria, amb el seu estany i el santuari, a quasi 2.000m sobre el nivell del mar!

I després de recuperar forces i descansar "com a burros" (no ser si existeix aquesta expressió jajaja)...

...teníem la intenció de baixar també a peu fins a Queralbs, però al caure gotes i amb la previsió de pluja, vaig convèncer al grup (menys a un "valent" jeje) de baixar amb el Cremallera, al final va caure un xàfec puntual i des del vagó va fer ràbia comprovar que podríem haver-ho fet amb els nostres mitjans sense problemes, però... són decisions que en passat són molt fàcils de criticar, jeje, millor prevenir que curar què voleu que us digui!! I ho dic jo que m'encanten les baixades, però quan en muntanya entren dubtes, millor anar a lo segur!!

I per acabar, us deixo amb un recull de les imatges que no he comentat i també vam contemplar durant els dos dies:

I per acabar, menció especial al Puigmal (2.910m), quan el vaig fer el 2011 tenia 3 metres més! jeje